GAMBAR EDISI TERBARU

GAMBAR EDISI TERBARU
Kekal bersama...selamanya.

Saturday, June 7, 2014

INDAHNYA TANAH SUCI INI - PART TWO

Oleh Jokiden:


  




Masjid Nabi dan Masjidil Haram menjadi tumpuan jemaah dari seluruh dunia. Saya berdoa kepada Allah untuk menikmati kebesaranNya setiap kali memasuki ke dua-dua masjid ini. Saya asyik. Apa yang kita lihat usah di komen atau ditegur walaupun di dalam hati. Lihat sahaja dan nikmati. Seperti yang saya sebutkan awal dahulu, rasanya kesemua mereka yang berada di sana adalah mendapat keampunan dan rahmat Allah. Lalu siapa kita untuk memberikan komen, atau untuk mengadilinya. 

Segalanya akan menjadi bertambah indah apabila kita menyerahkan kesemuanya kepada Allah swt. Bukan sedikit yang berpakaian compang camping dan tidak terurus sambil kyusuk melakukan solat. Di Masjid Putra Jaya atau Masjid Wilayah Persekutuan jemaah di sekitar kita akan merasa pelik sekiranya terlihat ada jemaah yang menangis teresak-esak atau mengeluarkan air mata dalam renungan yang sayu sambil menadah tangan berdoa. Mungkin ada yang akan berkata di dalam hati "entah siapalah saudara mara dia yang meninggal dunia ni.."

Pengalaman di sana jauh berbeza. Tidak ada sesiapa yang memperdulikan sesiapa. Menagislah semaunya, orang sebelah tidak akan berkata apa-apa. Biasa kita lihat di kiri dan kanan kita orang mengalirkan air mata tanpa emosi. Di sana kita merasakan diri kita tersangat kerdil.

Kita tidak tahu siapa yang sedang mengalirkan airmata di sebelah kita, mungkin bekas penyangak tegar yang sedang bertaubat kepada Illahi, mungkin yang sedang bersujud di sebelah kita adalah seorang jutawan. Mungkin yang sedang bermunajat di samping kita ialah saudara mara atau kerabat diraja yang merendah diri. Mungkin juga mereka terdiri daripada orang yang paling miskin dari sebuah kampung pendalaman dari sebuah negara Afrika. Mana kita tau.

Satu waktu itu saya ditegur oleh seseorang di sebelah saya sambil menghulurkan tangan. "Anak dari mana..?" tanyanya. Sepantas kilat saya tahu dia orang Malaysia dan saya mengatakan saya Jokiden dari Seremban, NSDK. Badannya kurus dan wajahnya memang telah uzur. Mengikut katanya ini kali ketiga dia berada di situ, sekali haji dan dua kali umrah. Usianya 80 tahun berasal dari Jengka Pahang. "Ini mungkin kedatangan pakcik yang terakhir ke sini, usia telah lanjut.." Katanya sayu membuatkan saya terkedu. Alhamdulillah.

Semasa menjamu selera, teh tarik dan roti canai di Restoren D' Saji di Safwa Tower saya bertemu dengan jemaah dari Perak. Seorang berusia 67 tahun dan seorang lagi 73 tahun. Mereka mengatakan itu adalah kali pertama menjejak kaki ke Tanah Suci. Juga Alhamdulillah. Saya ingin memberi jaminan bahawa menikmati teh tarik dan roti canai di sana jauh lebih nikmat daripada mana-mana lokasi di negara kita ini. Bukan rasa makanannya yang enak yang mendatangkan nikmat, tetapi suasananya yang sukar dinyatakan. Sekurang-kurangnya saya mengalami keadaan itu. 

Di kedua-dua Masjid ini jika kita merasakan ibadat kita sudah cukup sempurna, ketahuilah ada beratus ribu lagi jemaah lain yang lebih sempurna ibadatnya. Jika kita merasakan doa kita sudah cukup banyak, percayalah ada beratus ribu lagi yang berdoa lebih banyak daripada kita.

Jika kita merasakan zikir kita sudah banyak sangat, ada beribu-ribu lagi yang berzikir melebihi kita. Jika kita merasakan kita paling damai di sana, ada beribu-ribu lagi yang lebih damai dan syahdu daripada kita.

Jika kita merasakan diri kita paling malang dalam hidup ini di sana ada beribu-ribu lagi yang lebih malang daripada kita. Jika kita merasakan kita paling bahagia, maka ada beribu-ribu lagi jemaah yang lebih bahagia daripada kita. Sebab itu di sana kita adalah kita dan kita tidak sama dengan jemaah yang lain. Keinsafan ini membuatkan suasana menjadi semakin indah di dua Kota Suci ini.

Di Masjid Nabi, apabila tiba waktu sembahyang fadhu, jemaah akan berduyun-duyun ke masjid dan diwaktu pulang juga begitu. Perjalanan sehala. Sementara di Masjidil Haram perjalanan selama 24 jam adalah dua hala. Di kala beribu-ribu jemaah menuju ke Masjid untuk menunaikan solat fardhu, maka terdapat beribu-ribu juga yang menentang arus pulang dari Masjid menuju ke hotel masing2.

Kita tidak tahu hanya Allah yang maha mengetahuinya. Sebagai cotoh rombongan jemaah kami menyisiri Masjidil Haram ketika azan Maghrib bergema. Kita di bawa terus ke Hotel, daftar masuk dengan pakaian ihram masih di badan, ambil kunci bilik dan bersembahyang di bilik. Kira-kira jam 11 malam setelah semuanya selesai kami di arahkan untuk pergi menunaikan tawaf dan saie. Maka ketika kami menuju ke Masjid dengan ribuan jemah lain yang memakai ihram, maka mereka yang baru selesai menunaikan fardhu Isyak, berduyun-duyun pula pulang ke hotel. Situasi begini berlaku 24 jam sehari mengikut dari distinasi mana kita datang. Itu juga satu keindahan di Kota Suci ini.

Dikala kumpulan kami dan juga kumpulan-kumpulan lain selesai mengerjakan tahalul hampir jam dua pagi, kami berjalan pulang ke hotel. Dikala itu kami berselisih dengan jemaah yang berpakaian ihram berjalan menghala ke masjid pastilah untuk bertawaf dan mengerjakan rukun saie. Ada juga yang berjalan menuju ke masjid dengan pakaian biasa atau berjubah, maka itu tentunya mereka yang ingin segera mencari tempat sebelum masuk waktu subuh. Begitulah sentiasa setiap waktu yang sempat saya saksikan. Cuma bezanya ada waktunya jalan terlalu sesak dan ada waktunya agak longgar.

Seterusnya banyak lagi keindahan yang akan diceritakan nanti..

  



2 comments:

  1. Wah makan kt DSaji..Hanya disitu makanan yang sesuai dengan selera saya (Astaghfirullah...) bukannya riak tapi mungkin tekak saya tekak Malaysia, makanan lain kurang berselera pada saya walaupun kena juga makan makanan yang dihidangkan dihotel...Alhamdullillah saya dan ahli keluarga yang lain tetap sihat, dapt berulang alik kemasjidilharam pd setiap waktu solat..hotel hanya dihujung dataran masjidilharam dibawah jam besar..MD

    ReplyDelete
  2. Duduk hotel di hujung dataran itu berapa harga pakej ea kakcik?

    ReplyDelete